מוצאים את עצמכם חשים דחף עז לפחמימות כשאתם מדוכדכים? יש לזה הסבר מדעי!

בחורה עושה מתיחות לפני אימון
אכילת פחמימות משפרת מצב רוח – קצת על חלק ממנגנון הפעולה:
מאת: אלונה פודים יועצת תזונה וכושר
סרוטונין הוא מוליך עצבי (נוירוטרנסמיטור) הקשור למצב הרוח שלנו. תרופות אנטי-דכאוניות שונות (ממשפחת SSRI) פועלות על מנגנון הספיגה מחדש של
סרוטונין במח, ומעודדות נוכחות גבוהה שלו ומצב רוח אופטימי יותר. הסרוטונין נוצר במח) ובגוף בכלל( מחומצה אמינית חיונית ונדירה יחסית בטבע הנקראת
טריפטופן – אחת מחומצות האמינו המהוות אבני בניין לחלבונים. מוצא הטריפטופן בגופנו הוא מחלבונים שאנחנו אוכלים ומפרקים במערכת העיכול לחומצות האמינו הבודדות.
אם אבן הבניין של סרוטונין, החשוב למצב רוח חיובי, מוצאה מחלבונים, מדוע דווקא מאכלים עשירים בפחמימות מורכבות )פסטה, לחם, אורז…( קשורים לעליה במצב הרוח??
בנייה מוגברת של סרוטונין במח, מתאפשרת על ידי הגעה וכניסה מוגברת של החומצה האמינית טריפטופן למח. כאשר אוכלים מאכלים עשירים בחלבון, יש
תחרות בין חומצות האמינו על הכניסה למח, וטריפטופן )שלה יש חסרון מספרי בטבע( מתקשה להיכנס. לעומת זאת, כאשר אוכלים מאכלים עשירים בפחמימות, שאינם סוכר טהור ולכן יכילו גם מעט חלבון )ראו רשימת ערכים תזונתיים על גבי מוצרי מזון(, קטנה התחרות על הכניסה של חומצות האמינו למח, ולטריפטופן קל יותר להיכנס ולבנות כמות רבה יותר של סרוטונין.
אז אומנם לאכילת פחמימות בסיס פיזיולוגי לשיפור מצב הרוח… אך אנחנו לרוב מעוניינים לנטרל את הקשר בין אכילה לבין שיפור המצב הרגשי. זאת, על מנת לשמור על אכילה בריאה ומאוזנת, שאיננה מושפעת ממצב רגשי כזה או אחר.
קיימות אסטרטגיות אחרות לשיפור מצב הרוח, כאלו העולות בקנה אחדעם אורח חיים פעיל ובריא – ביניהן ביצוע פעילות גופנית! לפעילות גופנית יש קשר לשיפור מצב הרוח, וגם זה מדעי!
מחקרים רבים וטובים בודקים את הקשר בין פעילות גופנית ומצב רוח. ניתן לראות תוצאות מרשימות של פעילות גופנית כתוכנית טיפול בדיכאון קליני – תוצאות דומות לאלו הנצפות בעקבות טיפולים קוגניטיביים ואף תרופתיים אחרים. ידוע כי לדיכאון קשר חזק עם מחלות גופניות- מחקרים מראים שבמקרים רבים אנשים הסובלים מדיכאון נמצאים גם במצב גופני ירוד )מה קודם למה?(. במצבים נפוצים כאלו, לפעילות הגופנית יתרונות כפולים ומכופלים – הן על הנפש והן על הגוף. כך ניתן להבין דיי בבירור מדוע פעילות גופנית המשפרת מצב פיזיולוגי ברמות שונות, יכולה לסייע בטיפול בדיכאון. מנגנון הפעולה אינו לגמרי ברור – יתכן ודרך עליה
ברמות הסרוטונין וברמות אנדורפינים הקשורים למצב רוח מרומם בעת ביצוע פעילות גופנית ולאחריה, או אולי דרך אפקטים פסיכולוגיים של הפעילות – פסק זמן מדאגות היום-יום או עליה בערך העצמי… מה שבטוח הוא שהתוצאות בשטח חד משמעיות – לפעילות גופנית אפקט חיובי משמעותי בתוכנית הטיפול בדיכאון.
במצב רוח מדוכדך, תחת אבחנה קלינית או בלעדיה ובכל יום רגיל – ההמלצה היא – לזוז! זהו החיוך של הגוף שבהמשך יקרין פנימה.
השארת תגובה