בניית תפריט לאנשים הרגישים למוצרי חלב

ירקות חתוכים

אני צריך שתבני לי תפריט, אבל שתדעי שעשיתי בדיקה ויצא שאני רגיש למוצרי
חלב, עגבניות, כרוב, פחמימות, קפאין… בקיצור אני בעייתי.

קיימות בעולם מספר מעבדות המציעות “אבחון רגישות/ אי סבילות למזונות” על פי בדיקת דם. בבדיקות
אלו בודקים מדדי אלרגיה (תפקוד מערכת החיסון בגוף) בתגובה לרכיבים שונים המגיעים לגוף
מהתזונה. לרוב נבדקת רמת נוגדן IgG בדם ובמספר מקרים נבדקת רמת הלימפוציטים בדם (תאי דם
לבנים). הבדיקות יכולות לבדוק מספר רחב של רכיבים ומזונות, ומחירן עד 222,0 ש”ח (בהתאם לכמות
הרכיבים בבדיקה .)

האם הבדיקה אמינה?

רמות IgG גבוהות בדם אינן בהכרח מעידות על מחלה או רגישות, אלא יכולות להופיע גם במצב של
פוטנציאל עכשווי לרגישות. כמו כן, רמות גבוהות מאוד של IgG אינן בהכרח בקורלציה לרגישות גבוהה
מאוד לרכיב מזון ספציפי, אלא יכולות גם להופיע במקביל לכמות גבוהה מאוד מאותו רכיב שנאכל, ולכן
פרשנות התגובה של הגוף לבדיקה איננה חד משמעית ועלולה להיות שגויה.

חשוב  לזכור! קיים הבדל מהותי בין רגישות למזון לבין אלרגיה למזון. אלרגיה למזון איננה נפוצה באוכלוסיה, והיא
מתפרצת בתגובה חריפה כאשר הגוף נחשף לכמות קטנה של רכיב מזון, ובאופן שהוא יחסית מיידי.
אלרגיה מאובחנת ע”י רופא, בבדיקה עורית + בדיקת נוגדני IgE ספציפיים בדם .

כאשר אין תגובה חריפה למזון, לא אובחנה אלרגיה, אך מרגישים חוסר נוחות במערכת העיכול למשך
תקופה מסוימת )נפיחות, יציאות לא מסודרות וכו'( יתכן וסובלים ממצב של אי סבילות או רגישות למזון
כלשהו. לפי המגמה המדעית הכללית ולפי עמדת האקדמיה האמריקאית לאסטמה, אלרגיה ואימונולוגיה
הבדיקות המסתמכות על נוגדני IgG הבודקות עשרות ואף מאות רכיבי מזון בבדיקה אחת הן אינן
מדויקות ולא מהוות כלי אבחוני קליני. לכן, במקרים רבים ההוצאה הכספית הגבוהה של הבדיקות האלו
אינה מצדיקה את עצמה.

מה כן כדאי לעשות במידה וחושדים ברגישות/ חוסר סבילות למזון?

ראשית, להתייעץ עם הרופא המטפל או תזונאי קליני – אלו ידעו לשאול את השאלות הנכונות ולהכווין
לשרשרת הפעולות שיש לבצע בהמשך. סביר להניח שהתייעצות עם גורמי מקצוע אלו תוביל לצמצום
שהוא פחות משמעותי ומגביל מבחינת התפריט היומי ויאפשר המשך שגרת חיים “נורמאלית” ונוחה.
במידה ויש חשד ספציפי בנוגע לאיזה מזון גורם לתופעות הלא נעימות במערכת העיכול, כדאי לנסות
להפסיק את צריכתו למשך יומיים-שלושה ולשים לב האם יש שיפור. במידה וכן, ניתן לבחון החזרת
המאכל לתפריט היומי *בהדרגה מאוד מתונה* כדי להבין מהו הסף הכמותי איתו גופכם יכול להתמודד.
גם בתהליך זה ניתן להתייעץ עם תזונאי קליני.
שיהיה שבוע טוב !
אלונה פודים

השארת תגובה